Bij een annulering, instapweigering of verlate aankomst (minstens 3 uur later dan het tijdstip op je ticket) is de luchtvaartmaatschappij verplicht om actie te ondernemen. Dit kan op verschillende manieren:
1. Recht op terugbetaling
Als je niet aan boord mag gaan van een vliegtuig omdat de vlucht geannuleerd of overboekt is, heb je recht op een terugbetaling van je ticket. Ook bij aanzienlijke vertragingen, meer dan vijf uur, is de luchtvaartmaatschappij in Europa verplicht om je ticket terug te betalen. Daarnaast kan je een beroep doen op gratis vervoer naar je vertrekplaats.
Alternatief vervoer
De luchtvaartmaatschappij kan je ook aanbieden om alternatief vervoer voor je te regelen om alsnog je bestemming te bereiken.2. Een schadevergoeding
- Een vlucht over een afstand van 1500 kilometer of minder: 250 euro
- Een vlucht over een afstand langer dan 1500 kilometer: 400
- Een vlucht over een afstand langer dan 3500 kilometer (tussen een Eu-luchthaven en luchthaven buiten de EU): 600 euro
Hoe kan je een schadevergoeding aanvragen?
Dien een Europees klachtenformulier in bij de verantwoordelijke luchtvaartmaatschappij. Krijg je geen gehoor? Dan kan je een klacht indienen bij de nationale instantie die bevoegd is voor het toezicht in het EU-land waar je problemen had met de vlucht. Je kan hier de lijst raadplegen met alle bevoegde instanties in Europa.3. Bijstand verlenen
Bij overmacht - bijvoorbeeld bij extreme weersomstandigheden - is de luchtvaartmaatschappij verplicht om je bijstand te verlenen. Dat kan door een andere vlucht aan te bieden of door je vliegticket terug te betalen.